Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Διεκδίκηση επιδόματος επικίνδυνης εργασίας Πυροσβεστικών υπαλλήλων (οδηγών)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

  Με αφορμή ερωτήματα που υπέβαλαν στο γραφείο μας Πυροσβέστες Πενταετούς υποχρέωσης που απασχολούνται στις υπηρεσίες τους, ως οδηγοί πυροσβεστικών οχημάτων, με μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις διεκδίκησης του επιδόματος επικίνδυνης εργασίας, ανακοινώνουμε τα εξής:

1.     Όπως είναι γνωστό, με το άρθρο 15 παρ. 1 του Ν. 4024/2011(Α’ 226) ορίσθηκε ότι: « Εκτός από τον βασικό μισθό του υπαλλήλου, δύναται να χορηγηθεί επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, μέχρι του ποσού των 150 Ευρώ μηνιαίως. Οι δικαιούχοι του εν λόγω επιδόματος, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησής του καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού». Κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης αυτής, εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 2/16519/0022/24-02-2012 «Καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας της παρ. 1 του άρθρου 15 του Ν. 4024/2011 (ΦΕΚ Β’ 465) ΚΥΑ», με την οποία μεταξύ άλλων καθορίστηκε το μηνιαίο επίδομα ανθυγιεινής εργασίας για τους μόνιμους και δόκιμους πολιτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου (ΙΔΑΧ-ΙΔΟΧ) του Δημοσίου, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού ανά κατηγορία ως εξής: α) Κατηγορία Α’ 150 Ευρώ  β)…………. γ)…………… Στην κατηγορία Α’ περιλαμβάνονται εκτός άλλων ειδικοτήτων και οι οδηγοί ανοιχτών φορτηγών και βαρέων μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων και λεωφορείων και οι χειριστές μηχανημάτων έργου…… Στην αιτιολογική έκθεση του νόμου ως σκοπός χορήγησης του επιδόματος είναι η οικονομική ενίσχυση των εργαζομένων που εκτελούν επικίνδυνα για την υγεία τους καθήκοντα ή εργάζονται σε περιβάλλον που εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία τους. Προϋπόθεση για την καταβολή του επίμαχου επιδόματος είναι η πλήρης απασχόληση στις ειδικότητες που δικαιολογούν την καταβολή του.

Από την καταβολή του επιδόματος αυτού και κατά παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ίσης μισθολογικής μεταχείρισης, παραλήφθηκαν από την καταβολή του επιδόματος αυτού ή με σχέση δημοσίου δικαίου πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης, οδηγοί πυροσβεστικών οχημάτων με μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων. Συνεπώς, κατά το μέρος που οι οδηγοί τέτοιων πυροσβεστικών οχημάτων ασκούν όμοια καθήκοντα με αυτά των οδηγών αντίστοιχων οχημάτων για τους οποίους προβλέπεται η καταβολή του επίμαχου επιδόματος, είναι δυνατή η διεκδίκηση του με έρεισμα το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντ., από τους πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης μικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων. Άλλωστε ήδη έχουν εκδοθεί ανάλογες αποφάσεις του Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών (Τμήμα 19ο υπ’ αριθμ. 537/2020 και 2753/2019).

2.       Ως προς τον χρόνο στον οποίο μπορεί να επεκταθεί η διεκδίκηση αυτή, προς αποφυγή ανεπίτρεπτων συγχύσεων διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

Με τη διάταξη του άρθρου 90 παρ. 3 του Ν. 2362/1995 και το άρθρο 140 παρ. 3 του Ν. 4270/2014, ρυθμίζεται ειδικώς το θέμα του χρόνου παραγραφής των αξιώσεων των επί σχέσει δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων του Δημοσίου, πολιτικών ή στρατιωτικών, κατ’ αυτού, που αφορούν σε αποδοχές ή άλλης φύσεως απολαβές αυτών ή αποζημιώσεις, έστω και αν βασίζονται σε παρανομία οργάνων του δημοσίου ή στις περί αδικαιολογήτου πλουτισμού διατάξεις ορίζεται δε ως χρονικό σημείο της παραγραφής αυτής η γένεση της κάθε αντίστοιχης αξίωσης (ΣτΕ 1248/2013). Με τις διατάξεις αυτές θεσπίζεται διετής παραγραφή για τις ως άνω χρηματικές αξιώσεις των υπαλλήλων κατά του Δημοσίου. Μάλιστα, το ζήτημα αυτό έκλεισε οριστικά με την υπ’ αριθμ. 1/2012 απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου. Με την απόφαση αυτή κρίθηκε συνταγματική και σύμφωνη με την αρχή της ισότητας η θέσπιση της βραχύτερης (διετούς) παραγραφής για τις αξιώσεις των υπαλλήλων του Δημοσίου κατ’ αυτού από αποδοχές, αντί της πενταετούς παραγραφής, στην οποία υπόκεινται οι λοιπές αξιώσεις κατά του Δημοσίου. Οι αποφάσεις του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου, δεσμεύουν όλα τα δικαστήρια της χώρας, από το Μονομελές Διοικητικό Πρωτοδικείο μέχρι και το ΣτΕ. Στο πλαίσιο αυτό, χωρίς εξαίρεση, η νομολογία των διοικητικών δικαστηρίων, τάσσεται ομόφωνα υπέρ της διετούς παραγραφής των αποδοχών των υπαλλήλων, απορρίπτονται χωρίς εξαίρεση, κάθε αντίθετος άποψη. Μάλιστα, σε ενάγοντες που επιδιώκουν επιδίκαση αποδοχών σε βάθος πενταετίας, παρατηρείται το φαινόμενο, όχι μόνο να απορρίπτονται οι σχετικές αγωγές, αλλά και να καταλογίζεται σε βάρος των εναγόντων αυτών εις διπλούν η δικαστική δαπάνη υπέρ του Δημοσίου, λόγω της άσκοπης απασχόλησης του δικαστηρίου, με βάση την πάγια νομολογία του ΣτΕ και την προαναφερθείσα απόφαση του ΑΕΔ. Κρίνονται δε ως προδήλως αβάσιμες αντίστοιχες αξιώσεις.

 

  Συνεπώς, οι σχετικές αγωγές δεν είναι δυνατόν να επεκτείνονται χρονικά πέραν της προηγούμενης διετίας και το διεκδικούμενο ποσό εν προκειμένω δεν μπορεί να υπερβεί, αυτό των 3.600 Ευρώ (150 Ευρώ Χ 24 μήνες). Εκ τούτου, οι στατιστικές πιθανότητες διοικητικό δικαστήριο να επιδικάσει αποδοχές πέραν της διετίας είναι μηδενικές.

3.       Περαιτέρω οι αγωγές αυτές πρέπει να ασκηθούν στα διοικητικά πρωτοδικεία, όπου εδρεύουν οι πυροσβεστικές υπηρεσίες των εναγόντων. Τούτο διότι σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 1 του ΚΔΔικ, αρμόδιο κατά τόπο δικαστήριο για την εκδίκασή τους είναι το δικαστήριο στην περιφέρεια του οποίου εδρεύει η αρχή από πράξη ή παράλειψη της οποίας δημιουργήθηκε η διαφορά. Εν προκειμένω κρίσιμο κριτήριο για την τοπική αρμοδιότητα είναι αυτό της έδρας της υπηρεσίας που συντάσσει τις μισθοδοτικές καταστάσεις βάσει των οποίων καταβάλλεται η μισθοδοσία του προσωπικού, ανεξαρτήτως εάν οι κατά τόπους υπηρεσίες τροφοδοτούν την κεντρική υπηρεσία μηχανογράφησης με τα απαραίτητα στοιχεία για την έκδοση των μηχανογραφικών φύλλων μισθοδοσίας, καθόσον αυτές έχουν την ευθύνη για τη νόμιμη εκκαθάριση των αποδοχών των πυροσβεστών. Επομένως, το διοικητικό πρωτοδικείο Αθηνών είναι αρμόδιο, αποκλειστικά και μόνο για τους ενάγοντες Π.Π.Υ. που υπηρετούν στον νομό Αττικής.

4.       Το γραφείο μας, θα ασκήσει σχετικές αγωγές ενώπιον των κατά τόπο αρμοδίων Διοικητικών Πρωτοδικείων ανάλογα με την έδρα της υπηρεσίας ενός εκάστου. Ενόψει του ότι οι αποφάσεις που θα εκδοθούν από τα αρμόδια κατά τόπο Μονομελή Διοικητικά Πρωτοδικεία  είναι λόγω ποσού αμετάκλητες, και δεν υπόκεινται στα ένδικα μέσα στα ένδικα μέσα της έφεσης ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου ή της αναίρεσης ενώπιον του ΣτΕ, η οικονομική κάθε ενδιαφερομένου, περιορίζεται και εξαντλείται στο ποσό των  πενήντα (50) Ευρώ χωρίς οιαδήποτε άλλη επιβάρυνση. Το ποσό αυτό καλύπτει τη δαπάνη που αναλογεί σε κάθε ενάγοντα και την αμοιβή του γραφείου μας για τη σύνταξη, την κατάθεση και την εκδίκαση των αγωγών αυτών μέχρι και την έκδοση αμετάκλητης απόφασης.

5.       Όποιος επιθυμεί να συμμετέχει στις σχετικές αγωγές που θα ασκήσει το γραφείο μας για τη διεκδίκηση του επίμαχου επιδόματος, καλείται μέχρι την 31-1-2021 να υποβάλλει έντυπο συμμετοχής και τα απαιτούμενα έγγραφα που θα προσδιορισθούν με νεότερη ανακοίνωσή μας, η οποία θα εκδοθεί εντός των προσεχών ημερών.

 

 

Εκ του Δικηγορικού

Γραφείου

Γεώργιος Λάγος

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου