ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΓΙΑ ΠΟΙΝΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΕΝΤΑΜΕΛΩΝ
ΕΦΕΤΕΙΩΝ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ
ΦΡΟΥΡΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛ.ΑΣ. ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΤΗΛΗ ΧΡΗΣΗ ΝΟΘΕΥΜΕΝΟΥ (ΠΛΑΣΤΟΥ) ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟΥ
ΛΥΚΕΙΟΥ
Όπως
σας είναι γνωστό επί ειδικών φρουρών συνοριακών φυλάκων αλλά και αστυνομικών
υπαλλήλων που κατετάγησαν στο Σώμα πριν το 1996, στις περιπτώσεις που
εντοπίσθηκε χρήση πλαστού ή παραποιημένου απολυτηρίου Λυκείου κατά την
πρόσληψη, παράλληλα με την διαδικασία ανάκλησης του διορισμού τους, κινήθηκε
και η ποινική διαδικασία με άσκηση ποινικής δίωξης σε βαθμό κακουργήματος για
τα αδικήματα της απάτης και της πλαστογραφίας σε βάρος του Δημοσίου με τις
επιβαρυντικές μάλιστα, σε ικανό βαθμό διωχθέντων, διατάξεων του Ν 1608/1950
«Περί καταχραστών Δημοσίου», στις κλιμακούμενες παραλλαγές του.
Ως
προς την ποινική μεταχείριση των κατηγορουμένων (Αστυνομικών, ΕΦ και ΣΦ) από τα
όργανα της ποινικής δικαιοσύνης η νομολογία τριχοτομήθηκε. Εκ των Εισαγγελέων
που επελήφθησαν των δικογραφιών αυτών, κάποιοι τις αρχειοθέτησαν λόγω παραγραφής, κρίνοντας άπαξ τελεσθέντα τα αδικήματα, και άλλα
άσκησαν ποινικές διώξεις σε βαθμό κακουργήματος κατά τα προλεχθέντα. Περαιτέρω, στις τελευταίες
περιπτώσεις, που ασκήθηκε ποινική δίωξη, μετά την περάτωση της κύριας ανάκρισης
τα αρμόδια Δικαστικά Συμβούλια Εφετών, κατά περίπτωση, άλλους κατηγορούμενους
τους απάλλαξαν λόγω παραγραφής, κατά το σκεπτικό των Εισαγγελέων που απείχαν
από την άσκηση ποινικής δίωξης και άλλους τους παρέπεμψαν στα Τριμελή Εφετεία
Κακουργημάτων για να δικαστούν για τα αδικήματα αυτά. Τα Τριμελή Εφετεία
Κακουργημάτων με την σειρά τους αναλόγως της συνθέσεως, είτε απάλλαξαν
κατηγορούμενους, κατά βάση λόγω παραγραφής κατά τα ανωτέρω, είτε καταδίκασαν
άλλους επιβάλλοντας πολυετείς ποινές κάθειρξης.
Με
αυτόν τον τρόπο ωστόσο, δοκιμάσθηκε οριακά η αρχή του Κράτους Δικαίου, που
διαπνέει το σύνολο των δικαστικών κανόνων, συνταγματικού επιπέδου και κοινού
νομοθέτη.
Σύμφωνα
με την θεμελιώδη αυτή αρχή, αναγκαία συνιστώσα κάθε δημοκρατικού πολιτεύματος,
επιβάλλεται η όμοια μεταχείριση ομοίων περιπτώσεων. Συναφώς κατά την απονομή
της ποινικής δικαιοσύνης, όταν ανακύπτουν νομικά ζητήματα από την επίλυση των
οποίων διακυβεύεται και εξαρτάται η προσωπική ελευθερία των κατηγορουμένων επιβάλλεται
η ‘’ενότητα’’ της νομολογίας, καθόσον στην περίπτωση αυτή η προσωπική και
λειτουργική ανεξαρτησία του δικαστή, ‘’υποχωρεί’’ για να πραγματωθεί η αρχή του
Κράτους Δικαίου.
Το
γραφείο μας τον μήνα Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους (2019), εκπροσώπησε σε
δεύτερο βαθμό ενώπιον των Πενταμελών Εφετείων Κακουργημάτων Αθηνών και
Θεσσαλονίκης τ. Ειδικούς Φρουρούς, στους οποίους είχαν επιβληθεί πρωτόδικα
πολυετείς ποινές κάθειρξης, για την υποστήριξη των εφέσεών τους.
Ζητήσαμε
από τα Πενταμελή Εφετεία Κακουργημάτων να εξετάσουν τις ποινικές αυτές υποθέσεις, υπό το πρίσμα της υπ’ αριθμ.
3/2019 απόφασης της ποινικής
Ολομέλειας του Αρείου Πάγου. Στο πλαίσιο αυτό, αποδέχθηκαν αυτοτελείς
ισχυρισμούς μας, ότι επειδή τα καθήκοντα των ειδικών φρουρών (φύλαξη ευπαθών στόχων
και εγκαταστάσεων), που δεν έχουν την ιδιότητα του ανακριτικού υπαλλήλου, δεν
συνάπτονται ή άλλως πως συνδέονται με τις Λυκειακές σπουδές και ενόψει του ότι
άσκησαν προσηκόντως τα καθήκοντά τους, χωρίς να βαρύνονται με πειθαρχικές
ποινές, δεν υφίσταται βλάβη του Δημοσίου από την καταβολή προς αυτούς τακτικών
αποδοχών, στοιχείο απαραίτητο (βλάβη) για την θεμελίωση της αντικειμενικής
υπόστασης του αδικήματος της απάτης στις κλιμακούμενες μορφές του. Για τον λόγο
αυτό, αθώωσαν ομόφωνα τους κατηγορούμενους.
Λαμβάνοντας
υπόψη το γεγονός ότι η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου ασχολήθηκε με καθήκοντα
καθαρίστριας και απολυτήριο Δημοτικού, είναι οι πρώτες ποινικές αποφάσεις που
δέχονται έλλειψη βλάβηςτου Δημοσίου,
επί αστυνομικών υπαλλήλων Ειδικών Φρουρών και Συνοριακών Φυλάκων, που
προσλήφθηκαν με το τυπικό προσόν του απολυτηρίου Λυκείου, διότι κρίθηκε ότι ο
τίτλος αυτός σπουδών δεν ενσωματώνει κάποια ιδιαίτερη γνώση ή δεξιότητα στην
οποία απέβλεψε το Δημόσιο κατά την πρόσληψή τους. Υπό την έννοια αυτή, τα
καθήκοντα των Ε.Φ. – Σ.Φ και Αστυνομικών μη ανακριτικών υπαλλήλων.
Το
ζήτημα ωστόσο της προσήκουσας παροχής υπηρεσίας από τον κατηγορούμενο πρώην
αστυνομικό υπάλληλο δεν είναι απροϋπόθετο. Απαιτείται προσοχή, ως προς το ότι
δεν θεωρείται αυτονόητα δεδομένο από το Δικαστήριο, αλλά είναι αναγκαία η
κατάθεση μάρτυρα υπεράσπισης (μάλλον αστυνομικού) που θα το επιβεβαιώσει.
Η εξενεχθείσα
αυτή κρίση των ποινικών εφετείων, όμως έχει ευρύτερες ενεργητικές συνέπειες για
τους κατηγορουμένους, πέραν της αθώωσής τους. Ενόψει της νομολογίας του
Ελεγκτικού Συνεδρίου, περί δέσμευσής του, όταν για το ίδιο νομικό ζήτημα που
αναφύεται ενώπιόν του, έχει αποφανθεί με αμετάκλητη απόφαση ποινικό δικαστήριο,
αποκλείεται ο καταλογισμός σε βάρος
των κατηγορουμένων των μικτών αποδοχών που έλαβαν εργαζόμενοι στο Δημόσιο, στην
περίπτωση κατά την οποία το Δημόσιο επρόκειτο να τις αναζητήσει ως
‘’αχρεωστήτως καταβληθείσες’’. Εξίσου σοβαρή συνέπεια, της απόφασης αυτής,
είναι ότι ο χρόνος υπηρεσίας των κατηγορουμένων στην ΕΛ.ΑΣ. θα θεωρηθεί ως
χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για όλες τις συνταξιοδοτικές συνέπειες (απονομή
σύνταξης γήρατος).
Τέλος
για την πληρότητα του λόγου, αναφέρεται ότι αντίστοιχα Πενταμελή Εφετεία
κακουργημάτων σε υποθέσεις όμοιες αστυνομικών υπαλλήλων που δεν εκπροσωπήθηκαν
από το γραφείο μας συντάχθηκαν με το πρώτο σκέλος της απόφασης 3/2019 της
Ολομέλειας του Α.Π., ως προς την άπαξ τέλεση των αδικημάτων αυτών (απάτης –
χρήσης πλαστού), με την κατάθεση του ανακριβούς πιστοποιητικού σπουδών,
απαλλάσσοντας τους κατηγορούμενους αστυνομικούς λόγω παραγραφής.
Με εκτίμηση
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΛΑΓΟΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Γ. ΒΟΣΤΑΝΗ 32 – ΜΥΤΙΛΗΝΗ
ΤΗΛ. 2251040478 - FAX 2251040479ΑΦΜ
059530411 – Δ.Ο.Υ. ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου